De kans is groot dat je als bedrijf wel eens een relatiegeschenk hebt ontvangen of zelf hebt gegeven. Vaak is het geven van een relatiegeschenk iets waarvan bedrijven denken dat het van ze wordt verwacht. Hiermee doen we het geven van een cadeau aan relaties of personeel tekort. Deze eenvoudige handeling kan namelijk een grotere impact hebben dan je denkt. Nog niet overtuigd? In deze blog geven wij je 5 reden om een relatiegeschenk te geven.

1: Het verrassingseffect 

De meeste bedrijven zien een offline cadeautje niet aankomen. Een berichtje plaatsen op social media of het sturen van een e-mail met een boodschap of bedankje lijkt vaak eenvoudiger. Alleen rond de feestdagen sturen en ontvangen de meeste bedrijven relatiegeschenken. Hierdoor is het geven van een relatiegeschenk - zeker wanneer je dit buiten de decembermaand doet - een simpele manier om je bedrijf bij klanten te laten opvallen. Elk bedrijf zal een geschenk erg waarderen, wie vindt het immers niet leuk om onverwachts een cadeau te krijgen?

2: Goedkope vorm van marketing

Het geven van een relatiegeschenk is een relatief goedkope manier van offline marketing. Zo is pennen bedrukken bij Lavista Relatiegeschenken al mogelijk vanaf €0,22 per stuk en bestel je voor €0,18 per stuk bedrukte bierviltjes. Zo zijn er nog tal andere goedkope relatiegeschenken en relatiegeschenken onder 1 euro. In tegenstelling tot sommige andere vormen van marketing merk je niet direct effect, maar het effect op de lange termijn is groot. Wist je bijvoorbeeld dat een pen gemiddeld door 7 personen wordt gebruikt? Zo kan een simpel en goedkoop geschenk toch een grote impact hebben. 

3: Regel van wederkerigheid

Wel eens gehoord van de regel van wederkerigheid? De term wederkerigheid is bedacht door Robert Cialdini, een Amerikaanse oud-hoogleraar psychologie en marketing. De regel van wederkerigheid slaat op het ‘voor wat, hoort wat’ principe. Wanneer mensen iets krijgen, zijn ze automatisch geneigd om iets terug te doen. Voor een gedeelte komt dit door een gevoel van verplichting. 

Met het geven van een relatiegeschenk maak je gebruik van dit psychologische trucje. Geef iets aan je personeel, aan klanten of aan relaties en de kans is groot dat zij iets van jou willen afnemen. Hierbij geldt dat een persoonlijk en origineel relatiecadeau altijd het beste effect heeft.

4: Persoonlijke aandacht 

Door het geven van een relatiegeschenk geef je jouw personeel of zakelijke relaties persoonlijke aandacht. Iets wat tegenwoordig niet zo vaak voorkomt en wat onder andere daarom veel invloed kan hebben. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 85% van de mensen die een relatiegeschenk ontvangen van een bedrijf, zich dit bedrijf later nog herinneren. Het is daarom een uitstekende manier op je relaties warm te houden of ervoor te zorgen dat personeel of klanten zich verbonden voelen met je merk en bedrijf.

5: Blijvende herinnering 

Omdat relatiegeschenken persoonlijk en vaak praktisch zijn, zijn het vaak blijvende herinneringen. Een blijk van waardering in de vorm van een praktisch cadeau belandt nu eenmaal minder snel in de prullenbak dan dat een e-mail in het digitale archief verdwijnt. Het beste werken cadeaus waar mensen daadwerkelijk iets aan hebben. Denk naast pennen bijvoorbeeld aan mokken, handdoeken of paraplu’s


De mogelijkheden zijn eindeloos en elk artikel is met een eigen druktechniek te personaliseren met een naam, logo of persoonlijke boodschap. Zo’n praktisch cadeau zorgt ervoor dat je lang - onbewust - onder de aandacht blijft bij mensen en dus optimaal gebruik maakt van de kracht van offline marketing.