Een relatiegeschenk is een artikel dat je weggeeft aan relaties van je bedrijf, zoals aan consumenten of aan zakelijke connecties. Doorgaans is een relatiegeschenk herleidbaar naar je bedrijf door een opdruk van een logo, bedrijfsnaam of andere bedrukking. In dat opzicht zijn relatiegeschenken te zien als een promotioneel artikel. Het is echter ook mogelijk om onbedrukte relatiegeschenken weg te geven aan klanten of aan je eigen personeel om als blijk van waardering te dienen. Het effect van het schenken van producten of uitdelen van giveaways is dat je daarmee de betrokkenheid van anderen met je bedrijf vergroot.

Populaire relatiegeschenken: herkenbaar voor iedereen

Er zijn voor elk bedrijf passende relatiegeschenken beschikbaar, want de diversiteit is enorm groot. Er zijn een aantal populaire relatiegeschenken te onderscheiden, waar veel bedrijven gebruik van maken. Het meest herkenbare voorbeeld zijn ongetwijfeld bedrukte pennen, maar ook sleutelhangers behoren tot de populaire cadeautjes om weg te geven. 

Giveaways voor seizoenen en speciale gelegenheden

Er zijn per seizoen eveneens populaire relatiegeschenken te onderscheiden. Denk maar aan ijskrabbers met een logo of mutsen met een bedrijfsnaam die je in de winter kan uitdelen. In de zomer zijn strandballen populair en in de herfst zijn paraplus ideaal om weg te geven. Bij speciale evenementen, zoals Koningsdag of een WK-voetbal, doen oranje thema relatiegeschenken het altijd goed.

Relatiegeschenken bedrukken: dagelijkse gebruiksartikelen

Om een giveaway in te zetten als promotioneel artikel voor je bedrijf is het bedrukken van relatiegeschenken belangrijk. Daarmee geef je de klant of je zakelijke connectie namelijk een tastbaar aandenken aan je bedrijf mee. Om daar optimaal van te profiteren, zijn praktische relatiegeschenken ideaal. Dat zijn artikelen die de meeste mensen doorgaans iedere dag in het dagelijkse leven gebruiken. Een simpel voorbeeld daarvan is koffiemokken bedrukken, maar ook sleutelhangers zijn wat dat betreft een favoriet relatiegeschenk. 

Variatie aan druktechnieken beschikbaar

Bij de keuze voor het bedrukken van relatiegeschenken zijn er tegenwoordig allerlei soorten druktechnieken te onderscheiden. Het is afhankelijk van het soort artikel en materiaalgebruik welke druktechnieken er beschikbaar voor zijn. Transfer is bijvoorbeeld een druktechniek die geschikt is om details in uiteenlopende kleuren aan te brengen. Zo voorziet digitale print in de optie om relatiegeschenken van een full colour logo te voorzien. Lasergravure is geschikt voor uiteenlopende soorten metalen, zoals voor staaflampen net als voor luxe schrijfwaren die van een speciale laklaag zijn voorzien.

Blijk van waardering met reclameboodschap

Een relatiegeschenk voorziet altijd in het geven van een blijk van waardering en is perfect te combineren met het uitdragen van een reclameboodschap. Het is voor iedereen leuk om gratis een klein cadeautje te krijgen en dat wordt dan ook zeker gewaardeerd. Je zet je bedrijf bij het weggeven van een relatiegeschenk altijd een moment in the picture bij de klant. Er is echter nog een voordeel, want de reclameboodschap kan veel verder reiken. Bij het maken van een keuze uit het aanbod van relatiegeschenken heb je de mogelijkheid om daarmee rekening te houden. 

Reikwijdte naamsbekendheid vergroten

Er zijn natuurlijk verschillende doelen te verbinden aan relatiegeschenken, zoals waardering aan klanten tonen. Een relatiegeschenk is echter eveneens te gebruiken om een groter doel te bereiken, zoals het vergroten van de naamsbekendheid. In dat kader kan je bij de keuze voor een artikel rekening houden met de reikwijdte. Een paraplu met je logo of bedrijfsnaam is voor iedereen op straat te zien als iemand deze vasthoudt in de regen. Dat geldt eveneens voor relatiegeschenken als tassen net als voor T-shirts die gedragen worden en bijvoorbeeld rugzakjes en strandartikelen.

Voor elk budget

Relatiegeschenken blijven als blijk van waardering en als promotioneel artikel onverminderd populair. Bovendien is er voor elk budget een passende keuze te maken met zowel relatiegeschenken onder 1 euro als luxe relatiegeschenken in een hogere prijsklasse.